Hoe verloopt een asbestinventarisatie bij je thuis?

28 November 2022
Als mensen ons bellen om een asbestinventarisatie te boeken, dan is de op één na meest gestelde vraag: “Hoe verloop dat juist, zo een inventarisatie?” In dit nieuwsartikel vertellen we wat we juist gaan doen in jouw woning. No worries, breken en boren horen daar niet bij.

Het opmaken van een asbestattest is sinds 23 november 2022 verplicht bij de verkoop van een woning gebouwd voor 2001. Door asbest in slechte staat op te sporen en te verwijderen wil de Vlaamse overheid Vlaanderen tegen uiterlijk 2040 asbestveilig maken. Stap één is een inventaris opmaken.

Dit is wat we doen in 3 stappen

  • Onze ADI (gecertificeerde asbestdeskundige) bezoekt je woning voor een rondgang. Hij of zij spoort daarbij de asbestverdachte materialen op
  • We nemen stalen van de asbestverdachte materialen en laten deze analyseren in een erkend laboratorium
  • We bezorgen je binnen de 5 werkdagen na het plaatsbezoek een asbestattest. Op het asbestattest staat waar er eventueel asbest in de woning zit, in welke staat het asbest is en hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.

De asbestdeskundige geeft de data die tijdens de inventarisatie worden verzameld, rechtstreeks in de asbestinventarisatiedatabank. Zo maakt de asbestdeskundige een asbestattest op en bezorgt die aan de opdrachtgever.

Niet-destructieve asbestinventaris

Onze ADI’s voeren een ‘niet-destructieve asbestinventaris’ uit met het oog op een normaal gebruik van de woning. Het onderzoek heeft als doel een inschatting te maken van de aanwezigheid van asbesthoudend materiaal. Onze asbestdeskundigen gaan dus niet breken of boren in je woning. Ze demonteren of beschadigen geen materialen. Waar nodig verwijderen ze wel bijvoorbeeld een stukje verf, coating of behang om een onderliggend asbestverdacht materiaal te checken of om een staal te nemen.

Ook wel belangrijk om te weten: volgens de huidige reglementering bestaat er geen verplichting om aanwezig asbest te verwijderen.

Principes bij asbestinventaris

Bij Asbest Consulting respecteren we twee heilige principes als we een asbestinventaris uitvoeren:

  • Veiligheid voor mens en omgeving

    Om jouw veiligheid en die van je omgeving te waarborgen en om het risico op cross-contaminatie te vermijden, nemen we tijdens de staalnames verschillende veiligheidsmaatregelen. We gebruiken asbestspecifieke PBM’s, zoals een FFP3 mondmasker, wegwerp handschoenen en oogbescherming.

    We werken met afsluitbare afvalzakjes, gebruiken schone handgereedschappen, meetinstrumenten en een fototoestel. Tijdens de monstername houden we iedereen op veilige afstand. Wanneer nodig (bvb. bij broze materialen) spreiden we een plastic folie uit onder de plaats van de monstername, welke na de monstername als asbesthoudend afval wordt afgevoerd. Zo gelden er nog een hele reeks veiligheidsmaatregelen.

  • Bekomen van een representatief staal/stalen
    Om een kwalitatieve analyse te kunnen laten uitvoeren, moeten we monsters nemen die voldoende groot zijn. In het algemeen hebben de monsters een volume van 2 cm3. Voor de opmaak van de asbestinventaris neemt de asbestdeskundige ook situeringsfoto’s en detailfoto’s en laadt ze op in de databank van OVAM. Dit zijn maar enkele voorbeelden

Blijf op de hoogte

Volg ons op de voet via onze social media-kanalen:

Elke maand nieuws over asbest en duurzaam wonen in je mailbox? Lees onze nieuwsbrief!

Alles weten

Bijblijven over asbest en duurzaam wonen? Lees onze nieuwsbrief:

©2022 asbest consulting
BE 0789 707 187
RPR Mechelen
Privacy- & cookieverklaringwebsite by made by design